Essay
-
Onlangs schreef ik op haar verzoek een open brief aan de Staatscommissie rechtsstaat. De recent ingestelde Staatscommissie rechtsstaat doet iets wat tamelijk origineel is: zij heeft een aantal mensen uitgenodigd om deze zomer vanuit hun deskundigheid een (open) brief aan haar te schrijven. Op zo’n verzoek zou je verbaasd of zelfs negatief kunnen reageren: de...
-
In zijn oratie gaat Jan-Kees Helderman in op vraagstukken in het sociaal domein, in het bijzonder in de jeugdzorg, en op de vraag hoe we ons maatschappelijk probleemoplossend en lerend vermogen kunnen vergroten. Daarvoor is onder andere een politiek-bestuurlijke infrastructuur nodig, waarbij betrokken partijen in elkaar investeren, elkaars werelden leren kennen en kennis delen. Vroeger...
-
Onlangs sprak Anchrit Wille haar oratie uit, waarmee zij beëdigd werd als bijzonder hoogleraar Transities in de publieke sector aan de Universiteit Leiden. Haar oratie De illusie van het politieke primaat. Macht en onmacht van de Nederlandse politiek is hieronder volledig terug te lezen. I De politiek is de baas: de erfenis van Weber Is...
-
Lokaal leiderschap van burgemeester Ahmed AboutalebBurgemeesters worden gezien als belangrijke spelers in lastige maatschappelijke dossiers zoals klimaatverandering, immigratie en georganiseerde misdaad en terrorisme omdat deze vraagstukken op het lokale niveau, op plekken in de stad, sterk tot uitdrukking komen. Dat maakt de rol van burgemeesters bij het bespreekbaar maken en oplossen van deze vraagstukken cruciaal, schrijven Warda Belabas en Jurian...
-
Over het productief maken van strategische spanningen bij de provincie UtrechtIeder jaar kiezen de Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een onderwerp van onderzoek in het kader van artikel 217a van de Provinciewet. Deze onderzoeken zijn toekomstgericht en hebben tot doel het handelingsrepertoire van de provincie te versterken. Dus niet terugkijken en oordelen, maar vooruitkijken en leren: wat kan de provincie nu, de komende jaren...
-
Hoe het strategiseren in de praktijk van Justitie en Veiligheid vorm krijgtWat als strategie of strategisch is aan te merken, is voor discussie vatbaar. De beelden over strategie binnen het openbaar bestuur zijn divers en variëren van heel positief tot heel negatief. Een goed gesprek voeren over strategie valt dan ook niet mee. In dit essay gaan we op zoek naar hoe strategie binnen de context...
-
Noord-Brabants erfgoed: een verhaal van stille sturingWat erfgoed is staat niet in de sterren geschreven. Wat het is, is wat de provincie zegt dat het is. Daarmee is het bij uitstek politiek, preciezer nog: cultuurpolitiek. Deze politieke definitie is bepalend voor de wijze waarop de provincie sturing van het erfgoeddomein vormgeeft. In Nederland is cultuurpolitiek echter een weinig gehanteerde term....
-
De woningmarkt en ruimtelijke ordening hebben sinds decennia niet meer zo hoog op de maatschappelijke, politieke en beleidsagenda gestaan. Afgelopen jaar gingen in de grote steden mensen de straat op – voor het eerst sinds 1980 – om de onbetaalbaarheid van en het tekort aan woningen hoger op de politieke agenda te krijgen. De gedachte...
-
In het coalitieakkoord van Rutte IV zijn grote sommen geld gereserveerd voor de aanpak van grote maatschappelijke opgaven: het klimaatprobleem, de stikstofvervuiling en de woningnood. Het kabinet zet daarbij in op een beleid dat recht doet aan de brede welvaart. Er bestaan relatief grote verschillen op het punt van de zogeheten smalle en brede welvaart...
-
Richtlijnen voor organisatieontwikkelingMirko Noordegraaf zag dat bij visitaties en evaluaties in de publieke sector steevast organisatieontwikkeling centraal staat. Hoewel de organisaties die hij bezocht uiteenlopend zijn van aard en structuur, zijn er enkele belangrijke algemene lessen te leren. Noordegraaf formuleert zeven richtlijnen voor organisatieontwikkeling in de publieke sector. Gedurende de afgelopen jaren ben ik betrokken geweest bij...