De ondernemende blik van Neeltje van der Heijden

Finalisten Jonge Ambtenaar van het Jaar 2019 stellen zich voor

De strijd om de titel Jonge Ambtenaar van het Jaar 2019 is in volle gang. De grand finale van de verkiezing, een initiatief van jongeambtenarennetwerk FUTUR, vindt plaats op 17 januari. Finalisten Brandon Pouw (Provincie Zuid-Holland), Neeltje van der Heijden (gemeente ’s-Hertogenbosch) en Bijou van Haren (Koninklijke Landmacht) stellen zich voor. Neeltje van de Heijden vertelt hier over de noodzaak om heilige huisjes omver te trappen.

Hoe kun je samen met inwoners, bedrijven en andere overheden komen tot een zo hoog mogelijk publiek rendement? Als het aan Neeltje van der Heijden ligt, wordt iedere ambtenaar ook een beetje ondernemer. Een mooi voorbeeld van practice what you preach. Naast haar werk als bestuursadviseur bij de gemeente ’s-Hertogenbosch is Van der Heijden namelijk ook actief als dagvoorzitter, adviseur en coach. Sinds 2012 combineert de jonge ambtenaar het werken bij lokale overheden met het zelfstandig ondernemerschap. Soms moet Van der Heijden gewoon ‘even buiten spelen’. De kennis en ervaring die ze tijdens opdrachten bij andere organisaties opdoet, kan ze goed gebruiken in haar dagelijks werk.  

‘Een portie is lef is onontbeerlijk’

Dit betekent niet dat iedere ambtenaar ook zzp’er zou moeten worden. ‘Wel ben ik ervan overtuigd dat we tot slimmere allianties kunnen komen door maatschappelijke vraagstukken vanuit een ondernemende blik te benaderen. Veel zaken kunnen effectiever en efficiënter,’ stelt Van der Heijden. ‘Daarvoor is het van belang dat we uit de koker van het traditionele overheidsdenken stappen en een andere mindset aannemen. What’s in it for us together? Die vraag moeten we ons continu stellen.’
De complexiteit van het werk is de afgelopen jaren flink toegenomen, constateert ze. ‘Of het nu gaat om de decentralisaties, energietransitie of komst van de Omgevingswet. Als overheidsprofessional moet je je blijven ontwikkelen. Het kan geen kwaad om je daarbij eens af te vragen hoe een Heineken of Phillips deze maatschappelijke opgaven zou aanvliegen.’ Ook een portie lef is daarbij onontbeerlijk. Van der Heijden: ‘Schop de heilige huisjes eens omver. Durf te experimenteren en laat zien waar je het voor doet. Zo maak je het verschil.’

Foto: Benjamin Hull

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van Rianne Waterval
Deel dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*