Digitale denkers aan het werk

Recensie van een slimme reisgids en handleiding

De titel doet iets anders vermoeden. Digitale denkers aan het werk gaat niet over het werk van grote innovatieve denkers in het digitale tijdperk, zoals Steve Jobs en Mark Zuckerberg, of over de digitale pioniers van deze tijd, zoals Alexander Klöpping van Blendle. Digitale denkers aan het werk van Joris Merks-Benjaminsen gaat over al die jonge professionals die, geboren tussen 1980 en 2000, zijn opgegroeid met internet. Het boek is niet alleen bedoeld voor deze groep van jonge professionals, de millennials, maar is ook uitermate geschikt voor al die managers en leidinggevenden bij lokale overheden die niet zijn opgegroeid met internet en in hun organisatie aan de slag willen met de Digitale Transformatie.

Joris Merks-Benjaminsen, momenteel werkzaam voor de Google Digital Academy en ontwikkelaar van masterclasses en trainingen om professionals en ondernemingen te helpen in hun digitale transformaties, geeft niet alleen uitmuntend aan wat de internetgeneratie moet weten om te kunnen overleven en floreren in elke organisatie. Het boek zal ook gelezen moeten worden door al degenen in gemeenten die ‘digitale denkers’ in dienst willen nemen en vast willen houden. Want digitale denkers zijn nu eenmaal een andere diersoort dan andere generaties. Ze kijken anders, denken anders en werken anders. Ook hun waarden zijn anders. Ze hebben andere talenten, leggen andere accenten en verwerken informatie op een andere manier. En omdat ze op elke plaats en op elk moment toegang hebben tot informatie hebben ze ook een veel flexibelere kijk op planningen en afspraken. Hun mindset is met andere woorden een geheel andere dan van oudere generaties.

‘Digitale denkers zijn een goudmijn’

Het boek geeft tal van tips en tricks om digitale denkers te helpen hun talenten in te zetten bij het opbouwen van prachtige carrières door organisaties klaar te maken voor de toekomst. Juist omdat een digitale denker andere dingen ziet, doet en denkt, is hij volgens Joris Merks-Benjaminsen een goudmijn voor al die bedrijven en gemeenten die zich voorbereiden op een digitale toekomst. Daarom dienen digitale denkers niet alleen volop ruimte te worden gegeven, ze hebben ook een grote verantwoordelijkheid. Ook om niet-digitale denkers in hun organisatie te verleiden in de digitale ontwikkeling mee te gaan en hun oude, traditionele manier van werken los te laten. Digitale denkers bieden fundamenteel nieuwe kennis en vaardigheden en bieden daarmee ook de basis voor fundamentele verandering.

Frisse blik
Dat laatste is waarschijnlijk de grote meerwaarde van dit boek. Het laat zowel digitale als niet-digitale denkers zien dat het in de Digitale Transformatie niet alleen gaat om de toepassing van een nieuw soort ict, een nieuwe technologie voor technische denkers waarbij al het andere hetzelfde blijft. Nee, kiezen voor de Digitale Transformatie betekent dat ook de niet-digitale denkers en werkers in gemeentelijke organisaties anders moeten gaan kijken, denken en werken. Vooral voor de wat oudere leidinggevenden en senior professionals kan dit problematisch zijn. Maar juist zij moeten beseffen dat de frisse blik en open mind van digitale denkers de basis kan leggen om tot fundamentele innovatie en een nieuw groeipotentieel te komen. Waarbij producten en diensten niet alleen digitaal worden geleverd, maar waarbij ook andersoortige diensten en producten ontstaan.

Kracht
Met Digitale denkers aan het werk heeft Joris Merks-Benjaminsen niet alleen een slimme reisgids geschreven voor al die digitale denkers die zich een weg moeten weten te vinden in de Digitale Wereld. Hij heeft ook een handleiding geschreven voor managers en leidinggevenden van wat oudere generaties in gemeentelijke organisaties over hoe digitale denkers kijken, denken en doen. De kracht van Digitale denkers aan het werk is dat het de digitale denker aangeeft hoe hij een vliegende start kan maken, zijn eigen carrièrestappen kan ontwerpen en zijn eigen ambities en werkplezier kan vasthouden. Voor gemeentelijke managers en leidinggevenden biedt het handvatten waar ze rekening mee dienen te houden om maximaal profijt te hebben van de denk- en werkkracht van digitale denkers. 

Joris Merks-Benjaminsen, Digitale denkers aan het werk, Vakmedianet, 217 pagina’s, 2016,

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van: Dave van Ooijen
Deel dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*