De provincie als informatiemakelaar


Met de Interprovinciale Digitale Agenda creëren provincies bewustzijn bij de eigen werknemers en kunnen zij groeien in hun rol als informatiemakelaar. ‘Alles wat wij produceren aan informatie, behoort de burger toe.’

In Groningen weet men als geen ander dat data essentieel zijn om maatschappelijke vraagstukken te op te lossen. ‘Toen eind 2012 de aardbevingen begonnen, waren onmiddellijk allerlei gedetailleerde gegevens nodig om zo snel en zo goed mogelijk te reageren,’ zegt Mirjam Wulfse, gedeputeerde bij de provincie Groningen en lid van de IPO-kopgroep Digitalisering. ‘Welke grondsoorten zijn er, wat voor typen huizen zijn daarop gebouwd? Die data zijn keihard nodig voor de opgave van herstellen en versterken waarmee we geconfronteerd zijn.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de Publiek Denken special iSamenleving: Grip op gegevens. Klik hier om verder te lezen. 

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van: platform O
Deel dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*