AI op de arbeidsmarkt


Google is, samen met Facebook, pionier als het gaat om het ontdekken van kunstmatige intelligentie. Netflix, TomTom, Booking.com en Spotify volgen snel. In de komende jaren zal artificiële intelligentie in zo goed als elk facet van een onderneming of een overheidsinstelling opduiken. Of het nu gaat over de ontwikkeling van producten en diensten, procesoptimalisatie, personeelsbeleid of dienstverlening, overal zal artificiële intelligentie haar nut gaan bewijzen.

Een van de sectoren waar artificiële intelligentie tot een ware revolutie in de ontwikkeling van diensten en dienstverlening zal leiden, is de arbeidsmarkt. De eerste signalen van disruptie zijn reeds zichtbaar. Om die reden komt het boek Artificiële Intelligentie in rekrutering van Didier Decaestecker en Jean Faniel als geroepen. Het schetst niet alleen een helder beeld over wat artificiële intelligentie wel en niet is, ook geeft het aan welke toepassingen vandaag de dag reeds bestaan voor het steeds succesvoller matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, talentontwikkeling en verbetertrajecten om het beste in mensen en organisaties naar boven te halen. Voor alle partijen op de arbeidsmarkt (bedrijven, uitzendbureaus, UWV, gemeenten en arbeidsmarktregio’s) zal artificiële intelligentie in de komende vijf jaar veel gaan veranderen.

L’Oréal
Een mooi voorbeeld dat Decaestecker en Faniel in hun boek geven is van L’Oréal, waarvan de website jaarlijks door 5 miljoen baanzoekers wordt bezocht. Niet iedereen stelt zich expliciet kandidaat bij dit uit meer dan 80.000 medewerkers bestaande bedrijf dat jaarlijks 15.000 kandidaten aanneemt. Toch zijn er nog steeds voor elke vacature gemiddeld 134 kandidaten. Deze kandidaten op de ouderwetse manier aannemen betekent een gigantisch tijdverlies en komt ook niet goed over bij de sollicitant. Daarom heeft het bedrijf specifieke algoritmen ontworpen, die de recruiter als enabler ondersteunen door op kwalitatieve wijze de antwoorden te wegen die de sollicitanten geven op competentiegerichte vragen: vragen gebaseerd op wat het bedrijf van kandidaten verwacht en wat de kandidaat van zijn toekomstige werkplek verwacht. Het gaat bij een nieuwe baan dus niet langer alleen over het voorafgaande carrière- en opleidingsoverzicht, maar ook over het matchen van de verwachtingen van bedrijf en kandidaat. Volgens SeedLink Technology, leverancier van de betrokken software, is met deze aanpak de doorlooptijd bij L’Oréal 10 maal korter geworden, het vasthouden van nieuw personeel met 25 procent toegenomen en zijn er binnen dezelfde tijd 25 procent meer sollicitanten geïnterviewd.

Virtuele leerassistent
Linguïstische software, zoals van SeedLink Technology, is een van de middelen die op de arbeidsmarkt kan worden ingezet om tot een zo goed mogelijke match van vraag en aanbod te komen. Volgens Decaestecker en Faniel zijn er echter veel meer mogelijkheden en kansen voor artificiële intelligentie op het gebied van arbeidsmarkt en personeelsbeleid. Naast Microsoft Outlook dat op basisniveau geschikt is voor het vastleggen van afspraken, is met behulp van virtuele AI-gedreven assistenten al een veel betere planning mogelijk, zonder dat dit tot repetitief, tijdrovend en vaak ook irritant e-mailverkeer moet leiden.

Ook overheden zullen bij de weg van ‘E-recruitment’ of  ‘web-based rekrutering’ moeten inslaan’

Artificiële intelligentie kan ook goed gebruikt worden om virtuele teaching assistants te ontwikkelen. Zo is de eerste virtuele leerassistent Jill Watson binnenkort in staat meer dan 40 procent van de 10.000 vragen te beantwoorden die studenten elk semester stellen die de IBM-cursus Knowledge Based Artificial Intelligence volgen. Net als digitale assistenten, zoals Siri van Apple of Alexa van Amazon, werkt Jill Watson met spraakherkenning en weet het op elementaire wensen en vragen antwoord te geven. Het ontwikkelde algoritme in dit soort software wordt door de exponentieel toenemende data steeds doeltreffender. Vertaal-apps als Google Translate, gezichtherkennings-apps als van Apple en de navigatie-app in een Tesla vormen slechts het begin van de steeds sneller opvolgende ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie. Zo heeft het bedrijf Beyond Verbal artificiële intelligentie ingezet voor de app Moodies waarmee uit opnames van iemands stem emoties over iemands gemoedstoestand kunnen worden gedestilleerd.

Verborgen matches
Hoewel het boek geschreven is vanuit de ervaringen van twee Vlaamse deskundigen op het gebied van artificiële intelligentie, marketing, sales en recrutering, is het ook voor Nederlandse bedrijven en overheden interessant. Zij kunnen gebruik maken van de ervaring van de Vlaamse arbeidsbemiddeling die al een stuk verder op weg is in het toepassen van artificiële intelligentie. Zo gebruikt de Vlaamse arbeidsbemiddeling VDAB de beroependatabank Competent dat met behulp van een algoritme al met 60 procent accuratesse aan kan geven of een werkzoekende binnen 6 maanden een nieuwe baan heeft. Naast het lopende traject waarbij Competent (door UWV en WerkInzicht) wordt omgezet naar een bêta-versie voor de Nederlandse markt, heeft onlangs ook Deloitte in samenwerking met de AWVN (de grootste werkgeversvereniging van Nederland) en UWV met behulp van het FastText-algoritme (ontwikkeld door Facebook) een nieuwe manier ontwikkeld om naar functie-eisen in vacatures en capaciteiten van kandidaten te kijken. Het resultaat: in grote hoeveelheden opgeleide administratieve medewerkers blijken ook geschikt te zijn voor functies als inkoopmedewerker, salarisadministrateur of projectadministrateur. Op het gebied van activiteiten, taken en competenties is het werk van een administratief medewerker zelfs voor 69 procent vergelijkbaar met die van een inkoopmedewerker.

Web-based rekrutering
Als een ding duidelijk wordt na lezing van Artificiële Intelligentie in rekrutering, dan is het dat er veel zal veranderen. Ook het UWV, gemeenten en arbeidsmarktregio’s die een publieke taak hebben in het bemiddelen van werkzoekenden, zullen bij de sourcing en screening van kandidaten de weg van ‘E-recruitment’ of ‘web-based rekrutering’ moeten inslaan. Dat zal niet alleen de directe kosten van rekrutering omlaag brengen, maar ook voor betere matching zorgen waardoor de kosten van openstaande vacatures en de kosten van slechte werving omlaag zullen gaan.
Hoewel voor sommigen misschien vergezocht, wordt in het boek een interessant uitstapje gemaakte naar online dating. Daar was volgens de auteurs de afgelopen jaren sprake van een explosieve en leerzame evolutie. Op basis van een gedetailleerde studie uit 2013 naar data van 200 miljoen mensen die maandelijks gebruik maken van online datingdiensten, constateren ze dat koppels die ontstaan zijn uit online dating minder vaak uit elkaar gaan dan koppels die op een meer traditionele manier bij elkaar zijn gekomen. Ook de succesvollere matching op de arbeidsmarkt door artificiële intelligentie zal die kant op gaan. Voor tal van bestuurders, directeuren en HR-managers in zowel de private als de publieke sector zal Artificiële Intelligentie in rekrutering een echte eye opener zijn.

Didier Decaestecker en Jean Faniel, ‘Artificiële Intelligentie in rekrutering’, De Keure,  112 pagina’s, 2019.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van: Dave van Ooijen
Deel dit artikel

Er is 1 reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*