Dienstverlening
-
In de recente verhoren over de toeslagenaffaire kwamen veel kritische noten naar voren over de rol van ambtenaren en over de verhouding tussen ambtenarij en politiek. Wat vinden ambtenaren eigenlijk zelf van deze verhouding? Waar lopen ze tegenaan in hun werk en hoe kijken ze naar hun eigen vakmanschap? Deze en andere vragen kwam aan...
-
Door een aanhoudende stroom aan vragen van burgers, lokale ondernemers en vergunninghouders neemt gemeente Veenendaal een toekomstgerichte stap met de inzet van een AI chatbot. Inge Lucas, specialist online dienstverlening en participatie bij de gemeente Veenendaal, vertelt over haar ervaringen met de inzet van een chatbot binnen de organisatie. Na een periode van experimenteren en...
-
Wetten van Baumol, Verdoorn en RobinsonIn de afgelopen decennia is veel beleid ontwikkeld om de productiviteit van de publieke dienstverlening te verbeteren. Eerder onderzoek van IPSE Studies toonde aan dat het effect hiervan vaak beperkt was (Blank & Van Heezik, 2019). Veel eerder lijkt de productiviteit te worden bepaald door een aantal niet- of nauwelijks beïnvloedbare factoren, zoals de aard...
-
Special State of ScienceMarcel Boogers, hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Twente, legt uit waarom lokaal bestuur voor bestuurskundigen belangrijk is en wat de specifieke kenmerken van lokaal bestuur zijn. De Vereniging voor Bestuurskunde (VB) brengt een serie video’s uit, genaamd Special State of Science. In deze video’s gaan hoogleraren bestuurskunde in op de lessen die we kunnen trekken...
-
Een hogere productiviteit van de overheid is wenselijk en haalbaar. Dat vereist meten en sturen. Zonder ingrijpen staat de productiviteit onder druk vanwege stijgende loonkosten. Wij presenteren een model om de productiviteit te verhogen. Dat vereist drie soorten ingrepen: 1. vermindering van productieverlies (overhead, ziekte, haperende ict …); 2. stimulerende maatregelen (gericht op innovatie, bevlogenheid,...
-
De Denen doen het beterVan 18 tot en met 20 November vindt in Rotterdam de International Design in Government Conference plaats. Experts en vertegenwoordigers van de overheid komen dan bijeen om van elkaar te leren over het verbeteren van dienstverlening aan de burgers. De organisatie is in handen van Gebruiker Centraal en deze community maakt zich al jaren sterk voor een meer gebruikersgerichte...
-
Eenvoudiger en beterEerlijk, begrijpelijk, simpeler en liefst via één loket. Dat is wat de burger van de overheid verwacht. Dat was 20 jaar geleden zo en dat zal over 20 jaar niet anders zijn. Het zijn de tijdloze waarden van de dienstverlening zoals de Nationale ombudsman ze onlangs optekende op basis van 1.500 interviews. Een mager zesje...
-
Maar er is nog veel werk te verrichtenDigitalisering van dienstverlening staat bij een meerderheid van de overheidsorganisaties hoog op de agenda. Volgens 76 procent van de ambtenaren wordt er op het werk veel over dit onderwerp gesproken. Daar staat tegenover dat slechts 43 procent van de overheidsmedewerkers bekend is met de Agenda Digitale Overheid, die juist het contact met en de digitale...
-
Inschrijving editie 2019 geopendVanaf deze week kunnen overheidsorganisaties in heel Europa zich aanmelden om mee te dingen naar de European Public Sector Award (EPSA) 2019. Deze prijs wordt sinds 2007 tweejaarlijks uitgereikt voor de meest innovatieve en excellente prestaties van overheidsorganisaties in Europa. Overheidsorganisaties kunnen zich aanmelden tot 18 april 2019. Alle relevante informatie over de verkiezing, zoals...