Energietransitie
-
Gemeenten spelen de hoofdrol bij het verduurzamen van wijken, zij voeren de regie. Voor veel gemeenten is dit nieuw. Besluiten die ze nu nemen, hebben ingrijpende gevolgen op de korte en de lange termijn, voor burgers en bedrijven, maar ook voor de duurzaamheid. In het kort: Gemeenten krijgen de regie bij de warmtetransitie. Voor de...
-
Door de stijgende energieprijzen zijn veel huishoudens in de problemen gekomen, schrijft Meike Bokhorst. De energietoeslag en het aangekondigde prijsplafond bieden tijdelijk enig soelaas, maar geen structurele oplossing.[1] Een geïsoleerd huis en toegang tot duurzame energie is voor mensen met weinig inkomen onbereikbaar. Ze zijn afhankelijk van de corporatie of de huisbaas en er zijn...
-
De gaswinningscrisis in Groningen is een wicked problem, stelt Peter Vogel: het is ongestructureerd, ontembaar en duivels. Een oplossing is dan ook niet eenvoudig, maar betrokkenheid van de Nationale ombudsman moet uitkomst bieden. In het begin van de aardgaswinning in Slochteren ging het lange tijd goed.[1] Tot 1986 werden er in Noord-Nederland geen aardbevingen waargenomen....
-
Hoe het ‘ecosysteemperspectief’ ons kan helpenWat kunnen we doen om de energietransitie te versnellen? Is dat überhaupt mogelijk? Een dubbelinterview met Maarten Otto (ceo netwerkbedrijf Alliander) en Martijn van der Steen (directeur denktank NSOB). Zij schreven mee aan een essay waarin een nieuwe manier van denken wordt voorgesteld. Nederland staat voor een reusachtige uitdaging: de overgang van een fossiel energiesysteem...
-
Overheden buitelen over elkaar heen om met regelgeving de energietransitie te versnellen en nieuwe innovaties af te dwingen. Toch zorgt regelgeving niet vanzelf voor de juiste prikkel en kan het innovaties zelfs frustreren. Maurits Kreijveld vraagt zich af wat we kunnen leren van het verleden. Groot nieuws voor het klimaat: de staat Californië wil per...
-
Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) doet onderzoek naar welke vorm van participatie het meest geschikt is in welke situatie in het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Het aardgasvrij maken van een wijk is niet alleen een technisch, bestuurlijk en financieel vraagstuk; het succes ervan valt of staat met de mate waarin bewoners, bedrijven en andere betrokkenen...
-
Veel gemeenten hebben de ambitie om in 2030 of 2040 klimaat- of energieneutraal te zijn. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Hoe aannemelijk is het dat gemeenten deze doelstelling behalen met het geformuleerde beleid? Bureau 7TIEN onderzocht deze vragen door het duurzaamheidsbeleid van de 26 Utrechtse gemeenten onder de loep te nemen. De conclusie is...
-
In het Klimaatakkoord is opgenomen dat Nederland van het gas af moet, maar de transitie verloopt vooralsnog moeizaam. Bij zowel voor- als tegenstanders van aardgasvrij wonen zitten weeffouten in het denken, betoogt Petra Hofman. Eind mei zijn twee rapporten verschenen over aardgasvrij wonen. Eén door de Algemene Rekenkamer en één van het Sociaal Cultureel Planbureau....
-
In de regionale energie-strategieën zijn ruimte en natuur ondergeschikt aan financiële belangen van investeerders, constateert Marjolein Quené. In Nederland zijn ruimte en natuur dermate schaars dat dit nooit het geval mag zijn. In de komende maanden leveren de 30 verschillende regio’s hun eerste concept-RES op. Het opstellen van regionale energie-strategieën (RES) is een afspraak uit...
-
Lokaal en collectiefDat er een energietransitie komt, dat is een gegeven. Wat dit concreet behelst, daarover verschillen de meningen, maar de contouren worden steeds duidelijker. Waar nog belangrijke keuzes gemaakt moeten worden, is hoe we het gaan doen en wie er allemaal op welke wijze gaan meeprofiteren. De grootste kans van slagen hebben we in de gebouwde...