Wat kan de overheid leren van platformen als Google, Netflix en Booking.com? Deze vraag staat centraal in het vandaag verschenen derde inzicht van de Massive Open Online Course (MOOC) Digitalisering doet ertoe.
Wouter Welling, beleidsmedewerker Digitale Overheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, onderzoekt in dit inzicht wat de overheid kan leren van de manier waarop digitale platformen te werk gaan. Door geavanceerde infrastructuren te integreren, beperken veel van deze platformen zich niet tot de grenzen van sectoren. Zo worden zaken als winkelen, vermaak en logistiek nu al vaak met elkaar verbonden.
Welling spreekt onder meer met Arjan El Fassed, head of Public Policy and Government bij Google Nederland. Hij vertelt over de werkwijze van Google waarbij de klant in alle processen centraal staat. ‘Als Google niet functioneert lopen gebruikers weg. Als de overheid niet functioneert, moeten burgers nog steeds zakendoen met de overheid,’ aldus El Fassed.
Ook Raymond Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, komt aan het woord. Hij vergelijkt platformen als Google met de overheid en gaat in op de lessen die uit deze vergelijking getrokken kunnen worden. Daarnaast besteedt de staatssecretaris aandacht aan de kaders die de overheid creëert waarbinnen deze bedrijven kunnen werken.
Bekijk inzicht #3:
De MOOC Digitalisering doet ertoe is mogelijk gemaakt door de directie Informatiesamenleving en Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Bekijk ook inzicht #1 over digitale identiteit en inzicht #2 over digitale inclusie. Inzicht #4 over de rol van het algoritme verschijnt op 5 februari.
Geef een reactie