Crisis
-
Crisissituaties zijn de mens niet vreemd, maar tegenwoordig hebben we te maken met een stapeling van uiteenlopende langdurige crises. Beatrice de Graaf schreef daar het essay Crisis! over, hier besproken door Lex Cachet. Crises zijn van alle tijden. Maar hun aard en impact verschilt enorm. Veel crises raken tegenwoordig, dank zij de (sociale) media, velen...
-
De gaswinningscrisis in Groningen is een wicked problem, stelt Peter Vogel: het is ongestructureerd, ontembaar en duivels. Een oplossing is dan ook niet eenvoudig, maar betrokkenheid van de Nationale ombudsman moet uitkomst bieden. In het begin van de aardgaswinning in Slochteren ging het lange tijd goed.[1] Tot 1986 werden er in Noord-Nederland geen aardbevingen waargenomen....
-
Veel van onze politiek-bestuurlijke leiders incompetent zijn als het gaat om crisisleiderschap. Bovendien is de huidige complexe crisisstructuur niet toegerust op een vroegtijdige en effectieve aanpak van ‘sluipende’ en grensoverschrijdende crises, betoogt Arjen Boin. Met name in deze tijd waarin we ons continu in een crisis lijken te bevinden, wijst hij er nog eens op...
-
Uit de media komt een beeld naar voren van een overheid die niet meer bij machte is de zich in snel tempo aandienende crisissituaties adequaat op te lossen. De samenleving raakt steeds meer op drift en er leeft een breed gevoel van onbehagen onder de bevolking. Actueel nieuws over wantoestanden in de toeslagenaffaire, de trage...
-
Met stijgende verbazing en verontwaardiging hebben velen het parlementaire onderzoek over de toeslagenaffaire gevolgd. Dit schouwspel communiceerde een onthutsend beeld van een zieke, egocentrische bestuurs- en politieke cultuur, waarin belangen van burgers en samenleving tot een voetnoot zijn gedegradeerd. Helaas staat deze kwestie niet op zich. Tal van eerdere (parlementaire) onderzoeken laten eenzelfde beeld zien,...
-
Als de coronacrisis, de aardbevingsproblematiek, de toeslagenaffaire en de vluchtelingencrisis ons iets duidelijk maken is het wel dat onze bestuurders geen crisismanagers zijn. Ze polderen te veel, zijn zich veelal niet bewust van de urgentie van de zaak, communiceren vanuit de reputatiegedachte en zijn niet opgeleid om onder stressvolle omstandigheden de juiste besluiten te nemen....