Mark Frequin

Buitengewoon adviseur leiderschap

Mark Frequin is voormalig topambtenaar. Op dit moment is hij adviseur en trainer op het gebied van publiek leiderschap. Hij stelde het Kompas voor Publiek Leiderschap voor de ABD op

Alle publicaties van Mark Frequin
  • Een kompas en bijbehorende richtingen voor publiek leiderschap staan centraal in de nieuwe visie op publiek leiderschap die Mark Frequin onlangs opleverde in opdracht van Bureau ABD. Sandra Groeneveld en Ben Kuipers van het Leiden Leadership Centre van de Universiteit Leiden legden uitgangspunten uit het Kompas voor publiek leiderschap langs de wetenschappelijke meetlat. Mark Frequin,...
  • Wanneer we terug kunnen naar normaal is nog ongewis. Ook is onbekend wat het nieuwe normaal eigenlijk zal zijn, maar duidelijk is wel dat we ons in een transitie bevinden. Mark Frequin behandelt de vraag hoe we de overheid kunnen heruitvinden en bespreekt de rol van leiders in crisistijd. Platform O bestaat 5 jaar! Ter...
  • ...maar o wee als je het doet. Hoe logisch het ook is dat in een overheidswereld, waar zoveel mensen aan het werk zijn, fouten worden gemaakt. Toch is dat ongewenst. De overheid moet het gewoon goed doen. De managementfilosofie 'dat fouten maken mag', gaat in de praktijk bij de overheid niet op. Fouten worden, de...
  • Niets is zo ergerlijk voor een burger, maar ook voor een bedrijf, als je geen gehoor krijgt bij de overheid, als je geen aandacht krijgt voor jouw bijzondere situatie. Je wilt aandacht, begrip, heldere antwoorden, uitleg, het rechtzetten van onjuistheden... Kortom, je wilt respectvol worden behandeld. Vanaf eind 2019 plaats ik mijn observaties over Publiek...
  • Fijn dat jij iets toevoegt, maar o wee... ... o wee als je anders bent. Vanaf eind 2019 plaats ik mijn observaties over Publiek Leiderschap op Platform O. Deze observaties doe ik op in mijn zoektocht naar Publiek Leiderschap. Daartoe voer ik gesprekken met sleutelpersonen binnen en buiten de overheid. Inmiddels heb ik met circa...
  • Burgers verwachten in de coronacrisis leiderschap en sturing van de overheid. En de overheid levert: die neemt snel en besluitvaardig beslissingen, zonder het gebruikelijke eindeloze polderen. Zo wordt in deze rare tijden publiek leiderschap goed en positief zichtbaar. Agenda voor Publiek Leiderschap, deel 13 In mijn zoektocht naar publiek leiderschap spreek ik met veel sleutelpersonen...
  • Is het de taak van ambtenaren om een minister uit de wind te houden? Ambtenaren moeten zeker hun minister goed ondersteunen, maar loyaliteit is niet de bestuurder naar de mond praten. Veelvuldig wordt, in de gesprekken die ik voerde over publiek leiderschap, betoogd dat het niet de taak van ambtenaren is om een minister uit...
  • Over cijferfetisjisme
    In Nederland kennen we veel waarde toe aan het onderbouwen van besluiten met cijfers. Maar tegenwoordig is een onderzoek van het planbureau geen gedeelde basis meer, maar 'ook maar een mening'. Er is sprake van technocratisering van de politiek. Moeilijke besluiten worden liefst niet meer genomen. Eerst moeten veel 'cijfers' worden verzameld. In mijn zoektocht...
  • Openbaarheid versus beslotenheid
    De keerzijde van openbaarheid is een toenemende voorzichtigheid om informatie aan het (digitale) papier toe te vertrouwen. Liever een gesprek zonder verslag dan kwetsbare zaken vastleggen die vroeger of later in een andere context worden geplaatst. Past bij het bestuur van een stad of land ook niet een mate van beslotenheid? In 1998 zijn de 'Aanwijzingen...
  • Hoge snelheid en scherpe toon
    Publiciteit is inmiddels indringend verbonden met het werken in de publieke sector. Het maakt onvermijdelijk deel uit van het werk. Dat is overigens altijd al het geval geweest. Maar het hoge tempo en de toon van de publiciteit zijn nieuwe aspecten. Agenda voor Publiek Leiderschap, deel 9 In mijn zoektocht naar publiek leiderschap spreek ik...