Voelen en twijfelen: crisislessen voor (onderwijs)bestuurders

Special State of Science

Edith Hooge, hoogleraar Onderwijsbestuur bij TIAS, Tilburg University, trekt lessen voor bestuurders uit de coronacrisis, met de nadruk op onderwijsbestuurders.

De Vereniging voor Bestuurskunde (VB) brengt een serie video’s uit, genaamd Special State of Science. In deze video’s gaan hoogleraren bestuurskunde in op de lessen die we kunnen trekken uit de Covid-19-crisis.

Wanneer bestuurders handelen, besluiten en maatregelen nemen, dan baseren zij zich op informatie en kennis. In normale omstandigheden zullen zij daar meerdere soorten informatie en kennis voor gebruiken, afkomstig van henzelf en van vele stakeholders: denk aan wetenschappelijke en ‘evidence-informed’ kennis, big data, professionele informatie en kennis, praktische informatie en ervaringskennis. Maar in tijden van crisis schieten die bronnen tekort. ‘Evidence-informed’ en data-gestuurd handelen, beslissen op grond van praktische inzichten en ervaringen, is nu niet goed mogelijk: er is te weinig tijd, de uitdagingen zijn te nieuw, er is te veel nieuwe kennis en er spelen andere zaken mee, zoals emoties. Bestuurders moeten vooral de moed hebben om te voelen en emoties een rol te laten spelen en om te twijfelen, en daar commitment en begrip voor te vragen. Bestuurders zullen hun best moeten doen, zonder te weten wat het beste is.

*Zie OMOOC.nl voor colleges en webinars in tijden van de coronacrisis en de website van de Vereniging voor Bestuurskunde voor meer informatie over de Special State of Science reeks.

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van: platform O
Deel dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*