Sander van Waveren is bureauhoofd van de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS). In maart nam hij deel aan het SXSW-congres in Austin: een mega-congres met tienduizenden deelnemers en sessies op onderwerpen van automatisering tot marketing en van cultuur tot openbaar bestuur. Dat leverde hem interessante dwarsverbanden en inzichten op. De komende weken doet hij daarom verslag. In vier delen, onder andere op het gebied van arbeidsmarkt, mobiliteit en de toekomst van de online wereld. In dit derde artikel aandacht voor mobiliteit.
Lees ook het eerste en tweede artikel van Sander van Waveren over zijn bezoek aan het SXSW-congres in Austin.
Allerlei vormen van mobiliteit kwamen aan de orde op het congres. Vliegtuigbouwer Embraer had een zaal gewijd aan een nieuw elektrisch vliegtuigsysteem. De bedoeling is om het binnen stedelijke regio’s in te zetten. Voordelen: minder dure infrastructuur, sneller aan te leggen en minder geluidsoverlast dan helikopters. Toch zie ik het eerlijk gezegd niet snel gebeuren in Nederland: het levert geen vervoer van deur-tot-deur en zal uiteindelijk maar een beperkte doelgroep kunnen bedienen. Als stap op weg naar meer algemene toepassing van (particuliere?) elektrische vliegtuigen zou het nog kunnen helpen, maar dat is een eind weg, lijkt mij.
Sociale aspecten
Een interessante onderliggende discussie, waar Embraer terecht aandacht voor had, was het effect van ‘fly over’-gebieden. In de VS staat het (relatief dunbevolkte) binnenland tussen de Oost- en de Westkust zo bekend. Maar ook op stedelijk niveau speelt dit: de locatie van tramhaltes maakt enorm uit voor waar stedelijke ontwikkeling plaatsvindt. Zeker in uitgestrekte Amerikaanse steden zitten er serieuze sociale aspecten aan de inrichting van het openbaar vervoersysteem. In Nederland komt dat in mindere mate voor. Maar ook hier speelt de discussie regelmatig op over het verdwijnen van een fijnmazig OV-netwerk als de investeringen in een HOV-oplossing, met busbaan of tram, gaan zitten.
‘Voor stedelijke ontwikkeling maakt het enorm uit waar de locaties van tramhaltes zijn’
Wél werkend waren de duizenden elektrische stepjes die in Austin door de hele stad verspreid lagen en met een mobieltje en creditcard met een paar klikken gebruikt konden worden. Een goede manier om in een groot centrum rond te reizen, alhoewel het daarbuiten eerlijk gezegd ook niet altijd veilig voelde: heuvelaf, tussen druk verkeer of met gaten in de weg is het een kwetsbaar vervoersmiddel. En op straat wordt het ook een rommeltje. Nederlandse gemeenten grepen eerder al in tegen een vergelijkbare wildgroei van deelfietsen.
Reguleren
In de Verenigde Staten wordt in veel steden nu ook de discussie gevoerd over het al dan niet reguleren. Aanbieders passen zich daarop aan door vaste parkeerplekken te ontwikkelen. Een sociale media-analyse van ZenCity, dat ook een presentatie verzorgde op het congres, laat echter zien dat de rommel op straat niet de grootste zorg is. Juist de onveiligheid is het belangrijkste kritiekpunt op Twitter en Facebook. Geen onterechte discussie, gezien de recente besluiten over de veiligheid van Stints in Nederland, lijkt mij.
Een hele andere oplossing voor de bereikbaarheidsopgave is het uitbreiden van online dienstverlening. Daarmee werkt de rechtbank in Utah, maar daarover binnenkort meer in de vierde en laatste bijdrage over het SXSW-congres.
Geef een reactie