• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Platform O

Platform O

Artikel
AlgemeenInnovatie
Dirk-Jan de BruijnVoorzitter van de Rijks Innovatie Community

Lees alle artikelen van
Dirk-Jan de Bruijn

Deel dit artikel

  • Deel op Twitter Deel op Twitter
  • Deel op Facebook Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail Deel via e-mail
Bekijk alle auteurs

22 juli 2025|Leestijd: 6 - 8 min

Als er een wind van verandering waait…

Met de accordering van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) is begin deze maand een historisch moment aangebroken: de overheid kiest ervoor om als een geheel te handelen. Gebaseerd op leidende principes als ‘samen versnellen als enige optie’, ‘centraal afspreken’, ‘federatief inrichten’ en ‘de vrijblijvendheid voorbij’. Waarbij waardecreatie voor burgers het wint van het vasthouden aan autonomie of ministeriële verantwoordelijkheid. Ver weg van ingewikkelde organogrammen of aandoenlijke fte-lijstjes. Maar zo’n fundamentele stap kan ook een wake-up call zijn voor onze andere bedrijfsvoerders. Wakker worden!

Beeld Pixabay

Begin deze maand werd de langverwachte NDS gepresenteerd die door Zsolt Szabó vanuit z’n rol als staatssecretaris in gang is gezet. Met als belangrijkste doel om met elkaar vanuit een overheid Nederland digitaal veilig te houden en om te zorgen voor goede dienstverlening aan burgers. Want zeg nou zelf, als we voor zo’n majeure opgave staan, gericht op dezelfde waardecreatie, dan is het toch volstrekt normaal dat gemeenten, provincies, waterschappen en publieke dienstverleners met elkaar een strategie hebben? Om schouder aan schouder te staan en elkaar te versterken, zodat we allemaal terechtkomen dat beloofde land.

Een overheid
Digitalisering maakt het niet alleen mogelijk om processen horizontaal te organiseren vanuit netwerken, het heeft ook ingrijpende gevolgen voor hoe we leven, wonen en werken. Denk maar eens aan de kansen en risico’s van kunstmatige intelligentie. Of hoe we ervoor zorgen dat onze digitale informatie veilig blijft. Of onze digitale weerbaarheid, gelet op de geopolitieke ontwikkelingen. Nog los van de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt en de steeds indringender wordende roep om eenvoud en simplificering.

Schaal is essentieel want de thema’s zijn te groot om afzonderlijk op te pakken

Samenwerking is daarbij essentieel, want de thema’s zijn te groot om afzonderlijk aan te pakken. Alleen door gezamenlijk op te trekken, kunnen we werk maken van de zes NDS-prioriteiten:

  • het gezamenlijk inzetten van cloudtechnologie;
  • het delen en benutten van data over overheidslagen heen;
  • het benutten van de kansen van kunstmatige intelligentie (AI);
  • het centraal stellen van burgers en ondernemers;
  • het versterken van de digitale weerbaarheid en de digitale autonomie van de overheid;
  • en het bevorderen van digitaal vakmanschap van ambtenaren, inclusief het werken in een moderne werkomgeving

Muur of windmolen?
Maar dit horizontale denken vanuit een overheid biedt nog meer kansen. Vanuit een gezonde ambitie. Want als er een wind van verandering gaat waaien, bouwen sommigen muren, anderen windmolens. En die windmolens staan op andere terreinen van de PIIOFACH-bedrijfsvoeringsdisciplines. Bijvoorbeeld inkoop. Overheidsbreed hebben we het dan over een inkoopmacht van een slordige 100 miljard euro. En dan gaat het niet zozeer om efficiency en categoriemanagement bij het slim boodschappen doen, maar vooral de koppeling met onze beleidsprioriteiten. Denk aan klimaat, energie of ons mobiliteitsbeleid. Nog los van de invulling van je voorbeeld- en launching customerrol bij innovaties en experimenten – om die beleidsdoelen dan ook sneller gerealiseerd te krijgen.

Happy cows give more milk
Maar ook op het terrein van de krappe arbeidsmarkt doen er zich interessante kansen voor. Kijk maar eens hoe we elkaar in de war for talent de tent uitvechten als overheidsdiensten. Allemaal vissen in diezelfde vijver. Met ronkende teksten en de indrukwekkender filmpjes waarin we onszelf aanprijzen als de meest attractieve werkgever. De een nog stoerder dan de ander.
Maar hoe logisch zou het zijn als je solliciteert bij UWV of bij Rijkswaterstaat en je wordt afgewezen, dat je dan wel behouden blijft als serieuze kandidaat voor een aanpalende overheidsdienst?

Taakstelling
Maar by far doen zich de meest uitdagende kansen voor in de wijze waarop we het met elkaar hebben georganiseerd in onze statische silo’s. Waarbij je uiteraard de huidige taakstelling als een blessing in disguise moet positioneren: never waste a good crisis. En ons niet beperken tot het minder lunchen, geen vergaderingen meer buiten de deur en het skippen van het personeelsblad, maar gericht op waar het echt over moet gaan: de processen door alle overheidslagen zo inrichten dat niet wijzelf als overheid centraal staan maar de burger. Gebaseerd op het gedachtegoed van de re-engineering specialist Michael Hammer.
Zijn boodschap: begin gewoon opnieuw. Vanuit de definitie dat re-engineering het ontwerpen van integrale bedrijfsprocessen is, met als doel ingrijpende verbeteringen te realiseren op de belangrijkste prestatie-indicatoren, zoals kwaliteit, doorlooptijd, eenvoud en toegankelijkheid – resulterend in lagere kosten. Waarbij vier sleutelbegrippen centraal staan:

  • fundamenteel (begin opnieuw met nadenken);
  • radicaal (re-engineering draait om het uitvinden van nieuwe bedrijfsprocessen);
  • procesbenadering (denk in termen van end-to-end processen/klantreizen waarbij de gebruiker echt centraal staat);
  • en dramatisch (heb ambitie en ga voor minstens enkele tientallen procenten).

En omhels daarbij ook het beproefde Pareto-principe (de 80/20-regel): 20 procent van de systeemelementen is verantwoordelijk voor 80 procent van de werking.

Als ambtenaren zijn we toch niet alleen besteld als hoeder van het bestaande?

Dus, hoe gaaf zou het zijn als er een top 10 wordt geformeerd van relevante levensgebeurtenissen (ik word 18, mijn partner is overleden, ik wil een onderneming starten, enzovoort) met als ambitie om voor deze kerst klinkende voorstellen te hebben hoe dit slimmer, eenvoudiger, efficiënter en gebruikersvriendelijker opgezet kan worden. Overheidsbreed. Gebruikmakend van de leidende principes van de NDS. Vanuit een klinkende ambitie, om zo gesteld te staan voor 2035. Dwars door de orde, zoals we leerden van Arre Zuurmond.
Want zoals te lezen valt in de rapporten van de Staat van de Uitvoering is het beroep op publieke dienstverlening in 2035 zo’n 30 procent hoger, wat we met de helft van de professionals gefikst moeten krijgen. Dan hoef je toch geen profeet te zijn om te voorspellen dat we dat met wat aandoenlijk schaven in de bestaande top-down ingerichte silo’s volstrekt niet gaan redden? Juist nu doet dit een appel op ons leiderschap. Want als ambtenaren zijn we toch niet alleen besteld als hoeder van het bestaande?

Lees alle artikelen van
Dirk-Jan de Bruijn

Deel dit artikel

  • Deel op Twitter Deel op Twitter
  • Deel op Facebook Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail Deel via e-mail
Bekijk alle auteurs

Lees Interacties

Reacties

  1. Anne Verbeeck
    Adviseur
    zegt

    22 juli 2025 om 12:53

    Wind genoeg… nu de molens nog
    De Nederlandse Digitaliseringsstrategie markeert een ambitieus en noodzakelijk moment: een overheid die als één geheel wil opereren en burgers centraal stelt. De gekozen principes – centraal afspreken, federatief inrichten, samenwerking boven autonomie – zijn inhoudelijk sterk. Toch roept de strategie vragen op over uitvoerbaarheid. De noodzakelijke cultuurverandering binnen de overheid – van silo naar samenwerking, van controle naar vertrouwen – vraagt om meer dan goede intenties. Bestuurlijke lef en veranderkracht zijn cruciaal, maar in de praktijk vaak schaars. Ook het spanningsveld tussen centrale sturing en lokale autonomie is nog onverklaard. Zonder heldere spelregels bestaat het risico op vertraging of verwarring. En hoewel het gebruikersperspectief centraal zou staan, ontbreekt concrete uitwerking van hoe burgers structureel worden betrokken. De technologische ambities zijn terecht, maar technologie is geen doel op zich. De werkelijke opgave ligt in het verbinden van techniek aan publieke waarden, eenvoud en toegankelijkheid. Kortom: de richting is goed, maar het succes hangt af van de uitvoering. Dat vraagt om duidelijke regie, ruimte voor experiment én investeringen in vakmanschap, vertrouwen en gezamenlijke leerprocessen. Pas dan worden woorden werkelijkheid.

    Beantwoorden
  2. Peter Paul leutscher
    Change agent for good
    zegt

    22 juli 2025 om 13:50

    Inspirerend, hoop en richting gevend. Wie wordt hier niet blij van! Voorbij de ego’s van het eigenbelang . Een geweldig perspectief voor Nederland.
    Lets do it👏🏼👏🏼👏🏼💪

    Beantwoorden
  3. Bert van Dijk
    Project informatie manager
    zegt

    24 juli 2025 om 16:35

    De NDR heeft ook als taakstelling om het ruimtelijke planvormingsproces opnieuw uit te vinden en wel datagedreven en samen met andere overheden. Mooie opmaat voor de ontwerp Nota Ruimte die in september uit komt.
    In de nieuwsbrief Rijks Innovatie Community stond een lees tip: boek ‘Het kan wél’
    In het boek aangetoond dat de ambitie van de NDR nu al waar te maken is: datagedreven projectversnelling: dijkversterkingen, hoogspanningsverbindingen, stationsgebieden, wegen en spoorwegen.

    Wie doet er mee de taakstelling op te pakken?

    https://managementboek.nl/boek/9789090372440/het-kan-wel-uitvoeringskracht-voor-overheidsprojecten-bert-van-dijk

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

  • FAQ

Over Platform O

  • Partners
  • Over ons

Wil je zelf kennis delen?

Meld je aan als gastauteur.

Aanmelden

Wil je ons steunen?

Meld je aan als kennispartner.

Aanmelden

Copyright © 2025 Platform O | Webdesign bureau Indigo

  • Home
  • Nieuwsoverzicht
  • Auteurs
  • Partners
  • Over ons
  • FAQ
  • Contact

Zoeken naar:

Aanmelden als kennispartner

Naam(Vereist)

Aanmelden als gastauteur

Naam(Vereist)