Ervaringen van startups met de overheid


In een serie artikelen gaat platform Overheid op zoek naar de waarde van het programma Startup in Residence (SiR). Vandaag het vijfde artikel: wat waren de ervaringen van startups tijdens SiR? Drie portretten van ondernemers die aan de slag gingen met een van de vraagstukken.

In een serie artikelen gaat platform Overheid op zoek naar de waarde van het programma Startup in Residence (SiR). In het kader van dit programma nodigen diverse overheden startups uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen, die voortkomen uit landelijke, provinciale en regionale ambities. Lees hier het eerste artikel, hier het tweede, hier het derde en hier het vierde artikel in deze reeks. Bekijk hier ook de MOOC over dit onderwerp, ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van BZK.

Circulair inkopen simpel gemaakt – Roy Vercoulen (Circular IQ)
Circular IQ biedt software waarmee organisaties kunnen meten hoe circulair ze zijn. Organisaties ontdekken hoeveel van hun ingekochte materiaal opnieuw te gebruiken is. Ook zien ze hoe ze hun inkoopkracht kunnen gebruiken om uitputting van grondstoffen, klimaatverandering en afval te voorkomen. Bij SiR in 2019 hielp Circular IQ inkoopteams van de gemeente Amsterdam met data-gedreven en goed vergelijkbare rapportages bij de aanschaf van circulair meubilair.

Inmiddels heeft Circular IQ ook twee andere projecten lopen bij de gemeente, die in 2025 circulair wil zijn. Het is de vraag of dat zonder SiR was gelukt. “Je hebt als startup maar beperkte resources,” zegt Vercoulen. “Het is heel moeilijk om bij grote organisaties binnen te komen. Bij SiR is de gemeente launching customer en kom je in contact met de juiste medewerkers. Ilona (Kemps, project lead SiR gemeente Amsterdam – red.) rende haar benen uit haar lijf om iedereen de toegevoegde waarde van ons product uit te leggen. Dat is heel belangrijk. Zelfs al zouden we ons als bedrijf perfect kunnen verkopen, dan nog is het bijna onmogelijk te weten bij wie op welk moment we moeten zijn.”

‘Bij SiR is de gemeente launching costumer en kom je in contact met de juiste medewerkers’

Naast ambtenaren leerde Vercoulen ook andere startups kennen, wat hij een groot pluspunt vond van SiR: “Het is heel leuk dat ze startups onderling in contact brengen. Je hebt echt het gevoel dat je een groep bent. Daarnaast vond ik de kwaliteit van de trainingen ook goed. Wat het programma meer toegevoegde waarde kan geven, is het verlagen van het aantal onderwerpen in trainingen. Dan heb je meer tijd om een thema uit te diepen. Nu raak je een probleem even aan en ga je daarna naar het volgende onderwerp. Het zou mooi zijn als startups zelf een stem krijgen in het bepalen van de trainingsinhoud. Ik had bijvoorbeeld meer over service design willen weten, over de klantreis. Hoewel dit misschien helemaal niet waardevol is voor andere startups, omdat zij bijvoorbeeld in een andere fase zitten.”

MyCleanCity – Prashant Shukla (Savana Solutions)
De gemeente Den Haag constateerde in 2015 dat er 1,5 miljoen kilo vuilnis op straat lag. Dat probleem werd een challenge voor het eerste SiR-programma in 2016. Prashant Shukla kreeg een idee: “Mijn oplossing ging niet over de rommel. Het grote probleem draaide om bewustzijn, de bereidheid om je vuilnis op te ruimen. Er was ook te weinig goede communicatie tussen de overheid en inwoners.”
De app ‘MyCleanCity’ toont welke containers in je straat staan, of ze vol zijn en waar het dichtstbijzijnde alternatief voor je vuilnis is. Geef je door dat een container vol is of dat er afval slingert, dan krijg je ‘greenpoints’ die je kunt inruilen voor een beloning, zoals bijvoorbeeld de adoptie van bomen, kortingsbonnen of deelname aan buurtactiviteiten. Na een proef in een bepaald gebied bleek het vuilnis op straat met twintig procent afgenomen.

‘De communicatie verliep soms moeilijk. Toen ik eenmaal een contactpersoon kreeg, verliep alles sneller’

Inmiddels werkt Shukla al langer met de gemeente. Hij vindt drie elementen belangrijk bij SiR en het vervolg als de gemeente de dienst afneemt: een ambtenaar die verantwoordelijk is voor het product van de startup (‘eigenaar’), een tijdlijn met mijlpalen in de ontwikkeling van de innovatie en een goede samenwerking tussen gemeentelijke afdelingen en startups. “De communicatie verliep soms moeilijk. Toen ik wel een contactpersoon kreeg, verliep alles sneller. Wel gingen we pas na anderhalf jaar testen, terwijl mijn demo al na drie maanden klaar was.”
Toch werkt Shukla graag met de gemeente aan een schonere samenleving: “Door goed te luisteren naar de gemeente en inwoners kunnen wij een groene en effectieve oplossing bieden, die niet alleen significant in het budget van de gemeente snijdt maar ook een kleinere groene voetafdruk biedt.”
Shukla kijkt dan ook positief terug op zijn deelname aan SiR: “Ik heb door trainingen meer kennis opgebouwd en heb een netwerk aan SiR te danken. Je vindt een platform met startups en ik heb een boel mensen ontmoet die de ontwikkeling van mijn app makkelijker hebben gemaakt. Arinda (van der Meer, program manager SiR gemeente Den Haag – red.) heeft me met veel mensen in contact gebracht.”

Meer informatie over MyCleanCity

Warenhuis Groningen – Michiel Vos (Zupr)
Toen de gemeente Groningen in 2018 challenges voor het eerste SiR-programma lanceerde, zat er een zogenoemde wildcard tussen. Startups kregen de mogelijkheid, los van de geboden vraagstukken, een eigen challenge voor te stellen. Startup Zupr ontwikkelde toen al store locator oplossingen voor bedrijven om op hun websites inzichtelijk te maken waar hun merk en producten werden verkocht. Michiel Vos wilde voor Groningen een online warenhuis maken dat zou tonen waar een product in de stad te krijgen is. “Het verdienmodel lag voor ons volledig bij merken. Nu kregen we een gemeente erbij die werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid wilde stimuleren. Een heel nieuw type stakeholder.”
Hoewel Vos geen startende ondernemer was, bevielen de trainingen. “De kwaliteit was echt goed. Je krijgt training van mensen die verstand van zaken hebben. Het is ook leuk voor je netwerk. Daarnaast vond ik het interessant om samen met de experts een heel nieuw verdienmodel uit te werken. Onze mentor in het programma was een fiscalist. Hij heeft goed meegedacht over de manier waarop we bedrijfsprocessen konden verbeteren, ook met een blik op de toekomst.”

‘Dat er een klant is voor je dienst is één van de belangrijke aspecten van SiR’

Waar de eigenaar van de challenge doorgaans een ambtenaar is, was dat in het geval van Warenhuis Groningen de winkeliersvereniging van de stad. Toch vond Vos het stadhuis heel belangrijk. “Voor een startup is validatie van een gemeente heel belangrijk. Het is een rode loper naar andere gemeenten. SiR gaat niet zozeer om enkel hulp en info bieden. Dat er een klant is voor je dienst is één van de belangrijke aspecten van het programma.”
Vos zou andere startups aanraden mee te doen aan het programma. Ze moeten goed weten of ze de capaciteit hebben om zes maanden aan SiR te besteden, maar uiteindelijk heeft deelname voor Zupr ook voor een intellectuele oefening gezorgd: “SiR heeft ervoor gezorgd dat we op een hoger niveau zijn gaan nadenken: wat willen we nou eigenlijk bereiken en kan dit ook op meerdere manieren?”

Meer informatie over Warenhuis Groningen

Vond je dit artikel interessant? Lees alle artikelen van: Rogier Boogers
Deel dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*