Katinka Regtien

Beleidsambtenaar bij het ministerie van IenW

Katinka Regtien (Delft, 1970) studeerde Japanse taal en cultuur in Leiden. Zij werkt al geruime tijd als beleidsambtenaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waar zij zich eerst bezighield met internationale zaken en de laatste jaren met strategische vraagstukken op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. Dit werk combineert zij met het schrijven van columns, interviews en recensies, zowel werk gerelateerd als privé. Terugkerende thema’s zijn mobiliteit en organisatie(cultuur).

Alle publicaties van Katinka Regtien
  • De deelauto wordt weleens gezien als mogelijke oplossing voor mensen die te weinig geld hebben voor een eigen auto. Maar zijn er wel voldoende deelauto’s beschikbaar in wijken waar het gemiddelde inkomen laag is? Kun je bijvoorbeeld in de Utrechtse wijk Kanaleneiland even makkelijk aan een deelauto komen als in het ‘welgestelde’ Wittevrouwen? De inmiddels...
  • Mobiliteit wordt steeds duurzamer, slimmer en vooral ook diverser. De afgelopen jaren zijn er steeds meer elektrische auto’s op de weg gekomen. Er wordt meer gefietst, onder andere door de enorme populariteit van de e-bike, ook onder jongeren. Nieuwe vervoersmiddelen (vaak elektrisch aangedreven) en deelconcepten zitten in de lift. Gooit corona roet in het eten...
  • De corona-uitbraak en de maatregelen die daarop volgden legden medio maart in één klap een groot deel van het verkeer en vervoer stil. Thuiswerken en videobellen werden de norm. We zijn nu ruim vijf maanden verder en langzaam krabbelen we weer op naar ‘normaal’. Of kunnen we beter spreken van ‘het nieuwe normaal’? Wat zeggen...
  • Door de coronacrisis reizen we veel minder, en als we ons verplaatsen doen we dat nu vooral per fiets, auto of lopend. Toch zullen we na moeten denken over hoe mobiliteit in te richten na opheffing van de contactbeperking. Dat zal een ingewikkelde puzzel blijken, maar het noopt ons ook tot nadenken over de werkelijke...
  • Wat als de overheid bepaalt hoe en wanneer je mag reizen? Of als het zelfs verboden is om te reizen? Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) legde deze prikkelende vragen voor aan studenten van de Hogeschool Utrecht. Het ministerie formuleerde de what if-vragen op basis van zo’n zeventig Early Warnings, signalen die wijzen op...
  • Vrijdag 22 november vond bij het KIVI in Den Haag een bijzondere bijeenkomst plaats: Mobility meets Philosophy. Filosofen en beleidsmakers kwamen bij elkaar om samen op zoek te gaan naar de brede betekenis van mobiliteit en te kijken hoe een andere manier van denken het mobiliteitsbeleid kan verrijken. De bijeenkomst was georganiseerd door Platform WOW...
  • Hoe bereikbaar blijft Nederland?
    Het is bijna november en dat betekent twee dingen: de zwartepietendiscussie laait weer op en de jaarlijkse filecijfers worden gepresenteerd. Daarbij zal het er in het tweede geval niet minder verhit aan toe gaan. Ik heb geen inzage in de cijfers gehad, maar ik durf er een dure fles wijn om te verwedden dat de...
  • Juni 2040: ik ben zeventig jaar, net met pensioen, nog goed gezond en bij de pinken. Ik zit in de trein op weg naar een goede vriendin die aan de andere kant van het land woont. Een eigen auto heb ik al lang niet meer; wie had dat twintig jaar geleden kunnen denken? In plaats...
  • Eerder dit jaar schreef ik een column over Tegenspraak graag, het nieuwe boek van Mark Frequin, over het tegenspreken van ministers door hun ambtenaren. Daarin beschrijft hij hoe belangrijk goede tegenspraak is, maar tegelijkertijd hoe lastig dat soms kan zijn omdat degene die je tegenspreekt hoger in rang staat. Nu zit niet iedere ambtenaar wekelijks...
  • Een recensie schrijven over het nieuwste boek van je baas, in dit geval directeur-generaal Mobiliteit Mark Frequin, kan dat eigenlijk wel? Ben je niet geneigd om het boek de hemel in te prijzen en kritische opmerkingen achterwege te laten, hopend op een schouderklop (of meer)? Of om juist een paar speldenprikken uit te delen als...