Omgevingswet
-
Er was een nieuwe wet in de maak. Vijf jaar geleden hoorde ik er voor het eerst over. Er werden maar liefst 26 wetten samengesmolten tot één. Wat was namelijk het probleem? We zijn een klein landje met heel veel wensen. Telkens hebben we nieuwe wetten en regels verzonnen voor balans tussen wensen en mogelijkheden...
-
Een effectief ruimtelijk beleid zou voor tal van actuele maatschappelijke vraagstukken een structurerend instrument kunnen zijn, maar de NOVI ontbeert duidelijke keuzes of een visie, vinden Robbert Coops en Victor Frequin. Mede door de huidige crisis is een herstructurering van de NOVI noodzakelijk. Op 24 september debatteerde de Tweede Kamer opnieuw met minister Ollongren over...
-
Zes feiten over de OmgevingswetDe laatste tijd hoor en lees ik het nodige over de vermeende complexiteit van de Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Best merkwaardig, want vereenvoudiging is nou juist een belangrijk doel van de stelselherziening van het omgevingsrecht. Hoe zit het nu echt? Dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Ja, er komt een heleboel kijken...
-
Instrumentarium voor de fysieke leefomgevingIn Nederland willen we allemaal wonen, werken en recreëren in een aantrekkelijke leefomgeving. En gaan we liever vandaag dan morgen aan de slag met urgente maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, klimaatadaptatie en de energietransitie. Maar de leefomgeving in ons kleine en dichtbevolkte land is beperkt. Niet alles kan. We moeten dus kiezen welke ideeën we wel...
-
Er is een planVoordat de eerste huizen werden gebouwd en de eerste mensen kwamen, werd op 17 april 1972 in Almere de eerste boom geplant. Dat was op zichzelf al een strategische daad. Strategie is een abstract begrip, maar het planten van een boom is heel concreet. De gedachte achter het aanplanten van een bos, was dat de...
-
Zesentwintig wetten en honderden regelingen maken in 2021 plaats voor de Omgevingswet. En die ene wet gaat uit van het principe ‘ja, mits’. Dat nieuwe uitgangspunt levert misschien nog wel meer winst op dan het opruimen van de oude bureaucratische wirwar van wetten en regelingen, want het daagt gemeenten uit om in eerste instantie mee...
-
Het doel van de Omgevingswet is simpel. Betere dienstverlening, minder regels en minder complexiteit. Wie is daar nou tegen? Echter, de opgave is groot en complex. Ik zie het filmpje van Monty Pythons 100 meter voor mensen zonder richtingsgevoel al weer op mijn netvlies verschijnen. In deze column licht ik kort 3 aspecten uit, die belangrijk...
-
Studie naar veranderbereidheid gemeenteambtenaren voor OmgevingswetDe Hogeschool van Amsterdam deed in opdracht van de gemeente Zaanstad onderzoek naar de veranderbereidheid van ambtenaren ten aanzien van de Omgevingswet. Van een grote verandermoeheid was bij de medewerkers van de ‘fysieke’ afdelingen geen sprake. Toch is er nog wel een aantal aandachtspunten. Wees duidelijk over hoe en wat er moet veranderen, reduceer de...
-
Zelfreflectie burger onmisbaarHoe betrekken we de burger straks bij de Omgevingswet? Gemeenten werken al hard aan de cultuuromslag die daarvoor nodig is. Met het traject Omgeving ontmoet Omgevingswet van het programma DuurzaamDoor wil de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) ook de maatschappelijke initiatieven aanzetten tot reflectie. Wat kunnen zij doen om de samenwerking te laten slagen? Voor...
-
Leren samenwerken bij veranderen en innoverenOnlangs werd ik geprikkeld door een artikel in ROM #12 van december 2017 met als kop ‘Gemeenten laten zich niet afleiden door Haagse politiek’. Met als strekking dat de latere invoering van de Omgevingswet geen gevolgen heeft voor het implementatietraject: 3/4 gemeenten planning Omgevingswet op orde. Logische conclusie leek mij. Bepalender m.i. voor de daadwerkelijke...