Peter van Hoesel
Emeritus hoogleraar bestuurskunde
Peter van Hoesel is emeritus-hoogleraar toegepast beleidsonderzoek bij de EUR. Hij heeft vijf boeken uitgebracht over beleidsonderzoek: Programmering van Beleidsonderzoek (1985), Beleidsonderzoek in Nederland (2005), Methoden van Beleidsonderzoekers (2009), Management van Beleidsonderzoek (2011), Kennis voor Beleid 2015). Daarnaast heeft hij twee boeken uitgebracht die ingaan op het beleid zelf: Partij voor Eenvoud (2008) en Beleidsontwikkeling in de 21e eeuw (2020). Van 2010 t/m 2017 was hij redactielid van het tijdschrift Beleidsonderzoek Online. Hij heeft gedurende zijn gehele loopbaan overheidsbeleid onderzocht bij diverse onderzoeksbureaus (DSWO RU Leiden, Research voor Beleid, TNO Arbeid, B&A Groep, EIM, Panteia), in opdracht van alle ministeries, van diverse provincies, gemeenten en brancheorganisaties en van de EU. Momenteel is hij betrokken bij enkele beleidsevaluaties. Hij was langdurig actief in de gemeentepolitiek, waaronder 12 jaar fractievoorzitter in de gemeenteraad van Jacobswoude (inmiddels Kaag en Braassem). Van 2011 t/m 2016 was hij voorzitter van het Regionale Platform Arbeidsmarkt Rijn Gouwe. Van 2007 t/m 2019 was hij voorzitter van de stichting Kenniseconomie en Innovatie Zoetermeer. Hij is voorzitter van het Netwerk voor Politieke Innovatie en voorzitter van de stichting Burger en Overheid. Hij is bestuurslid van de stichting NKOV, die zich richt op het verbeteren van de positie van ondernemers. Hij geeft les in postacademische cursussen voor beleidsambtenaren en geeft regelmatig methodologische adviezen aan beleidsonderzoekers.
-
Overheden, en vooral de rijksoverheid, voorzien zichzelf van talloze adviezen en onderzoeken. Worden die wel gebruikt, of is het beter ermee te stoppen, vragen Peter van Hoesel en Rob van Engelenburg zich af. ‘De overheid moet zich ontwikkelen tot een lerende organisatie.’ Met goed onderbouwde adviezen zou je als overheid beter kunnen gaan functioneren, maar...
-
De Europese Unie is een samenwerkingsverband dat in de rest van de wereld nergens voorkomt. Het bijzondere van de EU is dat het de afzonderlijke staten een hoge mate van autonomie laat, terwijl op relevante terreinen gemeenschappelijk beleid wordt gevoerd dat voordelig is voor alle lidstaten. De samenwerking verloopt op de meeste terreinen echter nogal...
-
Goed overheidsbeleid is niet links en niet rechts, maar wordt gekenmerkt door betere kwaliteit van leven voor alle burgers, betogen Rob van Engelenburg en Peter van Hoesel. Op verschillende beleidsterreinen doen zij voorstellen om dat te bereiken. Oplossingen voor maatschappelijke problemen komen onder meer moeilijk tot stand omdat linkse en rechtse politieke partijen menen een...
-
Om natuurlijke veranderingsprocessen in de samenleving zodanig te beïnvloeden dat er verbetering plaats gaat vinden, wordt in het publieke domein veel aandacht besteed aan vraagstukken als keuze van de thematiek, doelgroep, aanpak en waar het moet plaatsvinden. De factor tijd is veel minder prominent aanwezig, maar verdient veel meer aandacht, vinden Peter van Hoesel en...
-
Wie de top wil bereiken (van wat dan ook), moet daar meestal hard voor werken. Maar wie de aandacht niet op zich weet te vestigen, bereikt nooit de top. Aandacht wordt vooral gegenereerd in de media, waaronder tegenwoordig ook de sociale media. Wie via de media de aandacht weet te trekken, is een winnaar. Wie...
-
Informatie (van welke aard dan ook) speelt een doorslaggevende rol in onze samenleving, zowel op individueel niveau als in organisaties, bedrijven en bestuurlijke organen. In het openbaar bestuur is relevante informatie ten behoeve van maatschappelijke kwesties, beleidsontwikkeling en besluitvorming cruciaal, schrijven Peter van Hoesel en Rob van Engelenburg. Het is dan ook van eminent belang...
-
Koffers met geld voor Europarlementariërs, diverse affaires rond politici, netwerken van Sywert van Lienden, bouwfraude, fraude in de zorgsector. Dat zijn duidelijke signalen dat corruptie niet alleen voorkomt in minder democratische landen. Corruptie is echter niet makkelijk aan te pakken, zeker niet als het gaat om zachtere vormen, aldus Peter van Hoesel en Rob van...
-
De al decennialang lopende privatiseringsprocessen bij min of meer monopolie-achtige bedrijven met een groot algemeen belang, zoals spoorwegen, energiebedrijven, zee- en luchthavens, zorginstellingen, woningcorporaties, roept al enige tijd de discussie op of er niet te ver wordt doorgeschoten met dit soort privatiseringen, stellen Rob van Engelenburg en Peter van Hoesel. Doel van de privatisering was...
-
Bij elk maatschappelijk probleem heeft de overheid als eerste reflex om regels op te stellen die dat probleem moeten verhelpen. Zo is er een enorm kluwen aan wet- en regelgeving ontstaan, die de burger eerder verwart dan dient, stellen Rob van Engelenburg en Peter van Hoesel. Hoe komen we tot eenvoudiger en effectiever beleid? Allengs...
-
Welbegrepen eigenbelang is op zichzelf een goed werkende prikkel voor een gezonde economie, stellen Peter van Hoesel en Rob van Engelenburg. Ongeremd eigenbelang leidt echter tot allerlei ongewenste verschijnselen die de samenleving steeds meer lijken te ondermijnen. Hoewel het ondermijnende effect van ongeremd eigenbelang door velen wordt onderkend, ook in de politiek, wordt er weinig...