Publieke sector
-
In een studieclub voor rijksambtenaren op initiatief van het programma Dialoog & Ethiek bespraken we het leven en werk van vier grote twintigste-eeuwse denkers. Onder hen een verslaafde aan pepmiddelen, een rommelaar met relaties, een chronisch uitgeput mens en een kettingroker. Alle vier werkten ze als een malle om hun ideeën en gedachten op papier...
-
Johan Christensen, expert op het gebied van competenties en expertise van topambtenaren, vertelt hoe fragiel de balans is tussen politieke gevoeligheid en het bieden van tegenspraak. Topambtenaren moeten zowel onafhankelijk kritisch advies uitbrengen als politieke opdrachten uitvoeren. Deze twee taken in evenwicht houden, is nog niet zo gemakkelijk. Christensen betoogt dat inhoudelijke kennis van topambtenaren...
-
In Het einde van de BV Nederland. Over de noodzaak van een verhaal voor onze samenleving gaat Kim Putters in op het nieuwe sociale contract dat Nederland volgens hem nodig heeft. Lex Cachet bespreekt het werk op platform O. Zonder visie gaat het echt niet lukken om maatschappelijke problemen het hoofd te bieden. Bestuurskundige Kim...
-
Ha Lisette en Martijn, In deze wekelijkse reeks onderzoeken Merlijn Ballieux, Martijn Jebbink en Lisette de Waard de praktijk van samenwerken aan complexe maatschappelijke opgaven. Van binnen en van buiten. Het is een mooie gewetensvraag Martijn; hoe gebruik je je macht als ambtenaar en wat is er nodig om echt moeite te doen voor elkaar?...
-
Als je goed wil verdienen moet je vooral niet in de publieke sector gaan werken. In het bedrijfsleven is de beloning veel beter en die verschillen in beloning nemen in de loop van de tijd alleen maar toe. Een veelgehoord verhaal, maar klopt dat eigenlijk wel? Jos Blank en Alex van Heezik zochten het uit....
-
‘Wie weet nou wat een strateeg is? Het klinkt leuk, maar we weten zelf niet eens precies wat het is.’ Zo typeert een strateeg in het (semi)publieke domein de ambiguïteit van de eigen rolopvatting. Een scherper afgebakend professioneel kader maakt dat strategen in de (semi)publieke sector daadkrachtiger en toekomstgerichter kunnen werken. Daarom zijn wij in...
-
Er zit nog geen vaart in de formatie, maar uiteindelijk zal er een nieuw kabinet op het bordes staan. Dat kabinet zal nieuwe plannen en ambities entameren en deze zullen worden uitgewerkt tot beleidsprogramma’s. Veel zaken zullen bij het oude blijven en soms krijgt bestaand beleid een nieuw jasje om de ‘look & feel’ van...
-
De complexiteit van het werk van publieke professionals neemt toe, stellen Eduard Schmidt (universitair docent bij de Universiteit Leiden) en Johan Jan Beukman (promovendus bij de Universiteit Leiden). In een terugblik op vijf jaar aan artikelen op platform O staan zij stil bij de uitdagingen waar publieke professionals voor staan en hoe zij hiermee kunnen...
-
Tussen 2000 en 2018 is de gemiddelde beloning per uur voor een werknemer in het primair onderwijs ongeveer verdubbeld (een toename van 87 procent). Dat is aanzienlijk meer dan de groei van de beloning van de gemiddelde werknemer in Nederland (toename van 64 procent). Dat blijkt uit het IPSE Studies onderzoek Ontwikkeling beloning personeel publieke...
-
Wetten van Baumol, Verdoorn en RobinsonIn de afgelopen decennia is veel beleid ontwikkeld om de productiviteit van de publieke dienstverlening te verbeteren. Eerder onderzoek van IPSE Studies toonde aan dat het effect hiervan vaak beperkt was (Blank & Van Heezik, 2019). Veel eerder lijkt de productiviteit te worden bepaald door een aantal niet- of nauwelijks beïnvloedbare factoren, zoals de aard...