Digitale overheid
-
De inkoop van ICT heeft grote invloed op het bereiken van allerlei publieke waarden, of dit nu veiligheid is of vertrouwen, transparantie of innovatie. Dat is goed vergelijkbaar met duurzaam inkopen. De inkoop van producten heeft invloed op klimaat en milieu. Inkopen is daarom tevens een beleidshandeling conform of contra het milieubeleid. Dat is met...
-
Deel 2Hoe moet een gezond ecosysteem rond open source software bij de overheid eruitzien? Edo Plantinga riep eerder op de aandacht daarbij minder te richten op een achterhaald beeld van communities van hobbyende nerds en meer op de zakelijke motieven om open source software in te zetten. In dit tweede deel vervolgt Arjan Widlak de bespreking...
-
Deel 1De ontwikkeling van open source software is anders en zal anders zijn bij de overheid. De motieven van ontwikkelaars om te participeren, de belangen van gebruiksorganisaties en de rol van publieke belangen zijn anders in een overheidscontext, stelt Arjan Widlak. Ook hoe de markt moet functioneren als onderdeel van dat ecosysteem is een zoektocht in...
-
De gemeentelijke verantwoordelijkheden voor veiligheid en dienstverlening zijn anno nu niet langer vrij van digitale dreiging, constateren Ruth Prins, Luuk Stadhouders en Lisa Verweij. Digitale dreigingen, hoe abstract dan ook, manifesteren zich juist op zeer concrete wijze in en rond het gemeentehuis. Het lokaal bestuur is daarmee op uitdagend en deels onontgonnen terrein beland. In...
-
Er zit een misvatting in de Kamerbrief over ‘Open, tenzij’, stellen Arjan Widlak en Arnoud Engelfriet. De beleidsbrief veronderstelt dat open source software zou verplichten tot openbare publicatie en dus niet samen kan gaan met een vertrouwelijke werkwijze – zoals bij opsporing en toezicht. Dat klopt natuurlijk niet. Hoe zit het wel? Over het ‘tenzij’...
-
Bij de publieke zaak past openheid en transparantie, en dus ook open source software. Veiligheid? Moet je absoluut serieus nemen, maar open is iets anders dan onveilig, zegt Koos Steenbergen, beleidsadviseur open source bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. ‘Onze wetgeving komt in openheid tot stand, dat mag je dan ook van de systemen...
-
Beleidsvrijheid is een van de drijvende krachten achter de mate waarin burgers reageren op gemeentelijke berichten op sociale media. Beleidsterreinen waar lokale overheden meer beleidsvrijheid ervaren lijken méér reacties te ontlokken. Doordat gemeenten de vrijheid hebben om beleid te bepalen op deze terreinen, zouden burgers zich gesterkt kunnen voelen om juist op deze beleidsterreinen contact...
-
Ruim een jaar geleden werd de Spoedwet digitale besluitvorming aangenomen. Hoe hebben de stakeholders het proces rond digitale beraadslaging en besluitvorming beleefd? Aan de hand van rapporten, evaluaties en ervaringen van griffiers en gemeenteraadsleden beschrijft Peter Vogel hoe digitale besluitvorming een goed alternatief is in coronatijd, maar ook nadelen kent. Op 14 mei 2020 werd...
-
Alweer een tijd geleden leerde ik Valérie Schuit kennen. Met Camiel Zwart maakte zij De schuldmachine, een documentaire over negen jongvolwassenen met problematische schulden. Regelmatig zijn dat relatief kleine bedragen, die toch een onneembare barrière vormen om te starten met het volwassen leven. Soms gaat het om tienduizenden euro’s, zoals bij Mirelva. In de documentaire...
-
In juni 2014 beschreef de Ombudsvrouw van Rotterdam als eerste helder dat een fout bij de digitale overheid niet altijd met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd wanneer dat moet. Ze citeerde brieven van burgers die per abuis waren uitgeschreven bij de gemeente. Een student die opnieuw werd ingeschreven bleef met een schuld zitten bij de Dienst...